KINCUGI
könyvajánló
Szeretnék nektek mesélni egy hihetetlen könyvélményemről.
Nemrég fejeztem be Tomás Navarro Kincugi c.könyvét.
Be kell vallanom, már régóta nem olvastam olyan könyvet, ami ennyire a lelkemet simogatta volna.
A könnyem is kicsordult, annyira mélyen érintett néhány sor.
Alapvetően a kincugi egy ősi japán módszer, amelynek az az elve, hogy a mesterek a törött kerámiát arannyal illesztették össze, ezzel is kiemelve, hogy ami széttört, az megjavítható, méghozzá úgy, hogy a törésvonalak nem maradnak láthatatlanok, hanem éppen ezek teszik különlegessé azt az adott edényt.
És Navarro ezt az eljárást ültette be a pszichológiába.
Könyve ezért is lett sikeres, és szerintem formabontó, mert a törött kerámia edény és a törött lélek analógia nagyon szemléletes.
Lelkünk is, akárcsak a kerámia edény, a törés hatására darabokra esik szét.
Elhalálozás, gyász, párkapcsolati krízis, munkahelyi krízis, betegségek, fájdalmak hosszú sora okoz rengeteg fájdalmat az életünk során.
Ilyenkor gyakran használjuk is a szét vagyok esve kifejezést.
Hinnünk kell benne, hogy ezek a darabok sok-sok munkával egy gyönyörű műalkotássá válnak majd, ami maga az élet.
Ezek a forrasztások láthatóak, hiszen nem tagadhatjuk meg a traumáinkat, töréseinket, de tehetünk magunkért sok mindent, dolgozhatunk ezeken a sebeken, és miután arannyal vonjuk be munkánkat, már soha többé nem leszünk ugyanazok az emberek.
Eltörtünk? Igen!
Megtörtünk? Igen!
És haggyuk, hogy ez így maradjon?
Örökké így akarunk élni, áldozatként, a saját életünkben?
Szerintem mindannyiunk egyöntetű válasza az, hogy nem!
És hogy mi a megoldás?
Szerintem a kemény munka.
A fájdalmas, kedves, kemény munka.
És ha beletesszük a gyógyulásunkba az összes erőforrásunkat, amit csak tudunk, egy gyönyörű műalkotássá tesszük magunkat, akin ugyan látszanak a sebek, de a törések megrajzolják, hogy milyen hihetetlen erősek is vagyunk.
Valami ilyesmi lenne a kincugi lényege.
Felvállalni a töréseket és arannyal bevonni.
Elfogadni, hogy soha többé semmi sem lesz ugyanaz.
Mert erősebbé váltunk.